Nybegynder guide til Growth Hacking

Hvad er Growth Hacking?

Growth hacking er en datadrevet måde at vokse virksomheder, baseret på konstante tests og raffineringer, samt kontinuerlig markedsovervågning.

Processen involverer en række metoder som marketing, udvikling, design, teknik, data og analyse.

Grunden til, at det kaldes growth hacking er at en ’’growth hacker’’ finder en hurtig, innovativ og omkostningseffektiv metode til at opnå vækst i stedet for at følge konventionelle processer.

En growth hacker kan bruge en kombination af metoder til at nå sine mål, såsom content marketing, viral marketing, e-mail marketing, SEO, A/B test eller reverse engineering.

Growth News

Vil du ikke gå ikke glip af noget?

 Tilmeld dig nyhedsbrevet og få alle vores tips og tricks gratis i din indbakke.

Share
Hvad er en growth hacker?

Historien om Growth Hacking

Udtrykket “growth hacker” blev opfundet af Sean Ellis i 2010. Sean havde hjulpet en række internetvirksomheder med at opnå en utrolig vækst, og nogle få af dem havde endda en børsnotering. Sean blev ganske enkelt den person virksomheder gik til, da de skulle udvide sin brugerbase og omsætning. Som betaling fik han andele i selskaberne. Han blev til en one-man-army, der satte systemer, processer og tankesæt op, som virksomhederne kunne beholde og videreudvikle efter han var færdig. Til sidst afleveret han nøglen til vækstmaskinen til en anden, og det var her han fik problemer. Mens han søgte efter sin afløser, modtog han en masse ansøgninger. De havde marketinguddannelser, og de havde marketingerfaring, men de manglede stadig noget.

Sean vidste, at de strategier han brugte, ikke repræsenterede den typiske spillebog, der blev brugt af traditionelle marketingfolk, og hvis han gav dem stillingen, kunne de ikke løfte opgaven på samme måde som han kunne.

En almindelig markedsføringsmedarbejder fokuserer meget bredt. De er en vigtig del af forretningen, men ikke på et tidligt stadie.

I den første fase af en opstart behøver du ikke nogen til at “opbygge og administrere et marketingteam” eller “administrere eksterne leverandører” eller endda “etablere en strategisk marketingplan for at nå virksomhedens mål” eller mange af de andre ting, som marketingfolk har til opgave at gøre.

Tidligt i en opstart har du brug for én ting. Vækst.

Sean opsummerer og definerer growth hacking på en kort måde: “A growth hacker is a person whose true north is growth’’.

Enhver beslutning, som en growth hacker træffer, er baseret på vækst. Enhver startegi, taktik, eller forsøg de sætter i gang er med et håb og tro på at vækste forretningen.

"A growth hacker is a person whose true north is growth’’
Sean Ellis
Growth Hacker

Grundlaget for succesfuld Growth Hacking​

Før du kan begynde at growth hacke din virksomhed, er der et par fundamenter, du skal have styr på.

  1. Hvem er dine kunder? (Målgruppen)
  2. Hvad er deres største ønsker? (Behov)

Det er vigtigt at starte ud med at definere drømmekunden, og skabe det perfekte produkt, eller ydelse, helt specifikt til deres behov.

For at gøre det skal du forstå dine kunder. Det betyder at du skal kende:

  • Deres alder, køn, uddannelse og andre demografiske data
  • Hvor de søger information, udover dit website
  • Hvad deres værdier er, samt deres mål, udfordringer og de smertepunkter, dit produkt kan løse

Hvad er kunderejsen?​

Men du skal også forstå, hvordan dine kunder bliver til kunder. Det kaldes kunderejsen, som generelt bevæger sig fra bevidsthed til evaluering til konvertering.

Og det er først når de har besluttet sig, at du tilbyder det bedste produkt eller den bedste ydelse og konverterer til kunder, at de bliver en del af din vækst-funnel.

Har du et website der konverterer?​

Men du skal også forstå, hvordan dine kunder bliver til kunder. Det kaldes kunderejsen, som generelt bevæger sig fra bevidsthed til evaluering til konvertering.

Og det er først når de har besluttet sig, at du tilbyder det bedste produkt eller den bedste ydelse og konverterer til kunder, at de bliver en del af din vækst-funnel.

Sæt SMART mål for vækst

Endelig skal du sætte dig smarte mål, før du begynder. Smarte mål er:

  • Specifikt
  • Målbar
  • Accepteret
  • Realistisk
  • Tidsafgrænset

Du skal ikke sætte helt umulige mål. Du skal vide hvad du gerne vil opnå, og hvordan det bidrager til vækst. Find ud af, hvordan du vil måle det, og sæt en tidsgrænse for at opnå det.

Growth Hacking-strategien, som enhver startup bør følge

Her er startegien du burde følge, for at udnytte din virksomheds vækstpotentiale.

1. Byg din e-mailliste før lancering​

Det første du skal gøre, er at oprette en konto på en e-mail marketing program, som f.eks MailChimp.

Da kommunikation spiller en afgørende rolle i konverteringer, skal du sørge for, at du når ud til dine potentielle kunder mindst en uge før din lancering. E-mail marketing er stadig en af de mest effektive strategier for at vokse sin forretning. Fokuser på at få sign-ups til din e-mailliste, så du altid har en liste med varme leads.

Derudover hjælper e-mail marketing i høj grad virksomheder med at skabe begejstring før lancering af nye produkter.

Det vil også give dig mulighed for at få kunder allerede før din lancering. Men du skal ikke bare oprette en liste med e-mailadresser og være inaktiv. Du bør bruge nogen uger på at opbygge ’’hype’’, og prøve at gøre dit publikum ivrige før din lancering.

2. Samarbejd med andre brands

Enhver lille og mellemstor virksomhed kan udvikle et effektivt samarbejde, hvis de finder den rigtige partner til at bringe værdi til sit brand og omvendt. Partnerskaber fungerer endda for virksomheder, der opererer i meget forskellige brancher.

Et godt eksempel er samarbejdet mellem Flipboard (en nyhedsapp) og Airbnb (en rumdelingsapp), der giver brugere en række fordele på tværs af platforme.

I dette tilfælde tilbyder Flipboard tilpasset indhold til Airbnb-brugere, som derefter kunne træffe informerede beslutninger, når de booker boliger gennem Airbnb. På bagsiden opretter disse brugere indhold (i form af kommentarer og anmeldelser), som Flipboard samler til sine brugere.

Mange brands vælger at samarbejde om at skabe vækst, fordi de kan tage del i hinandens brugere/publikum. Det gør at I kan nå ud til mange flere via sociale medier, og det kan øge trafikken til dit website markant.

3. Byg et socialt medie fællesskab omkring dit brand/produkt

Sociale medier er en væsentlig del af vækst-strategien for virksomheder. Du kan udnytte sociale medier til at promovere dig selv og dit produkt, modtage markedsfeedback og interagere med industriens influencers. Det tager tid at producere content og opbygge dit eget publikum. Din sociale mediestrategi skal gå hånd i hånd med din vækst-strategi.

En af de bedste growth hacking strategier til at udnytte sociale medier til at vokse forretningen er at skabe en Facebook-gruppe omkring dit brand, hvor dit publikum kan engagere sig i dit brand. Din opgave er at skabe værdi for dit publikum i gruppen.

Growth Hacking tips - der virker!

Test, raffiner, test, raffiner..

Brug tid på at brainstorme og komme op med idéer. Udvælg de strategier du mener har potentiale. I mange tilfælde ved vi ikke hvilke startegier der vil skabe de bedste resultater – det er det vi prøver at finde du af ved growth hacking. Derfor kræver der kontinuerlig tests og lidt tålmodighed.

Accepter hvis startegierne ikke virker, og find nye metoder at teste, indtil du finder en strategi der virker. Derefter kan vi skru op.

Fokuser på nogle få gode mennesker, før du besætter stillinger, du synes er tomme​

Vurder hvilke personer der er vigtige for at din virksomhed kommer fremad. Det kan hurtigt blive rigtig mange udgifter til løn, hvis du har for mange ansatte der ikke hjælper på din virksomheds vækst.

Pengene burde bruges på vækst, især i starten. Vurder om det er bedst for dig at ansætte flere medarbejdere, eller om det er en bedre løsning at betale for et bureau hvor du får flere kompetencer til en lavere pris end at betale for medarbejder lønninger, eller eksempelvis freelancere, etc.

Hos GrowthFactor får du et team bestående af nøglekompetencer, der arbejder tæt sammen med dig for at skabe den rigtige strategi, og vækste din forretning.

Kontakt os via mail eller telefon, så tager vi en uforpligtende snak om hvordan vi kommer i gang!

En sidste ting..

Selvom der anbefales at prøve nye strategier og testes, burde du prøve at finde andre virksomheder og cases at tage inspiration fra, og lære hvad der virker for dem. Der er ikke ét enkelt hack, der kommer til at fikse det hele. 

kontakt os

Vi har kaffe på kanden, og tager gerne en snak med om din virksomhed

Tag kontakt til os!

Kontakt os, så tager vi en uforpligtende snak om hvordan vi sammen kan udnytte din virksomheds vækstpotentiale!

Picture of Lasse N. Linnes / Funnel Ekspert
Lasse N. Linnes / Funnel Ekspert

Lasse er en erfaren marketingkonsulent, strateg fokuserer på Inbound og Funnel Marketing. Gennem sine 9+ års erfaring har han dykket dybt ned i mulighederne for at skabe og opbygge et fællesskab online. mulighed for at arbejde med en bred vifte Lasse har med succes hjulpet brands med at opbygge stærkere relationer til deres kunder, øge mersalget og den digital tilstedeværelse massivt.

Læs mere om Lasse

Related Posts

Dataanalyse - hvad er det og hvorfor er det vigtigt?
Data Analyse

Hvorfor dataanalyse?

Dataanalyse er processen hvor rå data analyseres for at få meningsfuld indsigt – indsigt, der bruges til at drive smarte forretningsbeslutninger!

Marketing funnel
Digital Markedsføring

Hvad er en marketing funnel?

Brands er konstant i kamp om vores opmærksomhed. Lige fra det tøj vi har på, til den mad vi spiser, til de digitale tjenester der underholder os, og til den teknologi  der holder os forbundet: Markedsføring er allestedsnærværende!

growth hacking
Digital Markedsføring

Nybegynder guide til Growth Hacking

Growth hacking er en datadrevet måde at vokse virksomheder, baseret på konstante tests og raffineringer, samt kontinuerlig markedsovervågning.